Його будували десятиліттями й нарешті це сталося. Подільсько-Воскресенський міст у Києві через Дніпро відкрили, але їздити ним зможе далеко не кожний. Кому рух буде дозволений і у скільки обійшлося будівництво століття - дивіться в ексклюзиві Вікторії Гнатюк для TSN.UA.

Натяк від Кличка 

Кошторисна вартість мостазбільшилась у кілька разів, він змінив купу будівельників і став чи не найдорожчою спорудою в Україні. Але - “Незабаром”. З такими словами мер столиці проїхався мостом і натякнув, що от-от це станеться. 

Кличко пообіцяв, що кияни будуть здивовані: "Було багато спекуляцій, бо в уявленні киян цей міст – це арка через Дніпро. Але всі, хто поїде через той міст, будуть здивовані, бо то 9,5 кілометрів моста у повітрі над островами і Дніпром”. 

Будували 30 років: у Києві відкрили новий міст (фото, відео)

Цей день настав! 

І от нарешті! Подільсько-Воскресенський міст у Києві через Дніпро відкрили 1 грудня. Без перебільшення - це будівництво століття, адже зводили його понад 30 років. І от цей день настав, і міст нарешті з'єднає Русанівку з Воскресенкою та Подолом і знизить навантаження на Північний. Але-от їздити ним поки що зможуть далеко не всі. Міст буде відкритий тільки для громадського транспорту, екстрених служб і військових. До слова, через міст запустять новий автобусний маршрут №111 від Площі Українських Героїв, який довезе киян і гостей міста до станції метро "Лівобережна". Перші авто вже рушили по довгоочікуваному мосту.

Як будувався міст століття? 

А тепер про сам міст і всю цю історію з його будівництвом на десятки років. До генерального плану Києва цю переправу внесли ще за часів СРСР у 1986 році. Два роки розроблявся план і техніко-економічне обгрунтування, але вперше нога будівельників ступила туди лише у 1993 році. На той момент проєкт оцінили в 40 млрд 701 млн купоно-карбованців. Побудувати міст планували за 9 років і в 2002 - відкрити, але вже в 1997-му роботи припинили через важке фінансове становище столиці. Від кожної влади кияни чули, що міст добудують, але … марно. За цей період лише кошторисна вартість робіт неодноразово збільшувалась, а обіцянки закінчити будівництво щораз відтягувалися в часі. У 2002 році за міст знову взялися і внесли в генплан Києва, з місцевого та держбюджету виділили ще 4 млн грн на будівництво, всі гроші були освоєні. У 2003 році на будівництво виділили ще 2,6 млн грн, освоїли тільки мільйон. У 2004 році Київська міська державна адміністрація затвердила проєкт будівництва Подільсько-Воскресенського мосту. Вартість проєкту вже на той момент становила понад 5 млрд 66 мільйонів гривень. У 2004-2011 роках з державного та місцевих бюджетів фінансувалося будівництво мосту, найбільше грошей було виділено в 2007-му – 633,9 млн грн, з них освоїли 477,7 млн. Але виділенням коштів не було видно кінця-краю, бо вже у 2012 році вартість будівництва знову зросла, тоді вже київська адміністрація перезатвердила кошторис – до понад 7 млрд 628 млн грн.

Та навіть за цей час бувало, що будівництво спиняли, причина - брак фінансування. У 2013 роботи поновили, а у 2016 році проєкт будівництва знову був перезатверджений і вартість його знову зросла – вже до понад 11 млрд 251 млн грн. Новий проєкт передбачав 6 смуг руху транспорту і дві колії для метрополітену. Загалом в 2002-2018 роках на будівництво виділили 5,7 млрд грн, а освоїли – 4,5 млрд. Станом на перше півріччя 2020 року сума виділених на проєкт коштів зросла до 9,8 млрд грн. Станом на початок 2021 року Подільсько-Воскресенський міст був готовий на 82%, а напередодні КМДА вчергове перезатвердила проєкт будівництва і підвищила його вартість до майже 20 мільярдів 

Додаткове виділення коштів і корупція навколо будівництва 

У 2022 році гроші знову знадобилися. І у жовтні на добудову Подільсько-Воскресенького мосту,  Київрада виділила додаткові 183 млн грн з місцевого бюджету. Таке рішення ухвалили депутати 11 жовтня 2022 року під час позачергового засідання Київради. Тобто, це вже під час повномасштабної війни в країні. Втім, директор департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслан Кандибор заперечив, що Київрада виділяла додаткові мільйони на добудову Подільсько-Воскресенського мосту, а її рішення було лише формальністю. Про це повідомляла пресслужба КМДА. Отож вже сума перевалила і за 20 млрд. Лише вслухайтесь у ці цифри!

Не дивно, що міст був ласим шматком для корупціонерів, адже під час будівництва прокуратура не раз відкривала кримінальні провадження щодо розкрадання грошей на цьому будівництві. Так і в 2023 році Київська міська прокуратура повідомила про підозру ще трьом посадовим особам. Під суд підуть: директор та голова наглядової ради генпідрядної організації, а також директор субпідрядної організації. Їх підозрюють у розкраданні 104 млн грн. Ці троє вирішили потягнути час і підписали чергові акти приймання виконаних будівельних робіт, що стосуються витрат на оренду та експлуатацію спеціальних машин і механізмів у ході будівництва.

І таких епізодів багато. От, наприклад,  у травні 2023 року прокуратура вже передавала до суду обвинувальний акт стосовно керівника генпідрядної організації за фактом розтрати понад 36 млн грн через завищення вартості робіт.

Крім того, упродовж серпня-листопада 2020 року між замовником будівництва, генпідрядником і підрядниками складено та підписано акти приймання виконаних робіт з улаштування антикорозійного захисту металевих елементів несучих конструкцій прогонової споруди мосту.

Водночас, відповідно до висновку експертів, обсяги та вартість виконаних робіт не відповідають відомостям, зазначеним у документах. Сума завищення становить близько 1,8 млн гривень.

У жовтні 2021 року Подільська окружна прокуратура Києва повідомила про підозри у справі про розкрадання приблизно 150 млн грн на будівництві Подільського мосту. Нагадаємо, що і 16 серпня 2021 року вищезгаданим керівнику комунального підприємства та генпідряднику було повідомлено про підозру через завищення вартості робіт з фарбування прольотних плит Подільського мосту на суму понад 4,5 млн грн.

▶ На YouTube-каналі ТСН можна переглянути за цим посиланням відео "Будували 30 років: у Києві відкрили НОВИЙ МІСТ! Історичні кадри!".

Нагадаємо, старт будівництва метро на Троєщину і тролейбусних ліній до Броварів і Бучі анонсовано в Міській цільовій програмі розвитку інфраструктури Києва на 2024-2025 роки. Загальний бюджет цієї програми становить 34 млрд 783,627 млн грн.

Читайте також:

Джерело