Маленька Хмелева – село-півострів – розташована на території природного заповідника «Дністровський каньйон». Вона вражає не лише своєю славною історією (у селі досі збереглися «козацькі» могили з кам’яними хрестами), але й неймовірної краси краєвидами. Тому Хмелева, що на Коломийщині, поступово стає осередком зеленого туризму. Дедалі більше охочих справляються на катамаранах чи байдарках по Дністру, щоб відвідати принади села. Крім того, Хмелева – райський куточок для вирощування фруктових дерев, передусім яблунь та груш.

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Хмелева

Розповісти «Галицькому кореспонденту» про минуле села й дивовижну історію сімейної вишиванки погодилася колишня завідувачка місцевої бібліотеки Галина Лаврів, яка свого часу проводила у Хмелеві активну просвітницьку діяльність. Власними силами створила при бібліотеці музей старовини, який налічував чимало цікавих експонатів. Шкода, але бібліотеку зачинили. 

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Галина Лаврів

Далекий родич чоловіка Галини Лаврів Григорій Лаврів був колись війтом села. За час його господарювання в 1925-1926 рр. для переправи через Дністер посприяв будівництву з дубових дощок порому, який працював без мотора й рухався за допомогою сили річкової води. На жаль, у воєнні 40-і роки його зруйнували. Увійшов в історію і син Григорія Лавріва Іван (на псевдо «Карпо»), який був членом ОУН. Помер, закатований енкаведистами.

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною

«Якщо продовжувати тему УПА, то на території села було декілька бункерів-криївок (близько 10). В одному із них діяв навіть шпиталь для поранених воїнів. Чимало хмелівських молодих патріотів загинули за вільну Україну. Один із них – Іван Захарів (на псевдо «Мирон»), який очолював у Хмелеві провід ОУН. Через це його сестер – 13-и і 9-и років із похилими батьками відправили до Сибіру. До слова, батько назавжди так і залишився в холодній Тайзі – його сильно побили, від чого й помер», – розповідає Галина Лаврів.

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Рідна сестра матері Галини Лаврів – Параска та Василь Тришаки

У вільний час (якого зовсім було мало), за словами пані Галини, жінки вишивали. Одна із таких вишивальниць була тітка чоловіка Галини Лаврів Марія Красножона. У розквіті сил в колгоспі отримала важку травму ніг й пересувалася за допомогою палиць. Щоб якось заробляти на життя і зайняти свій час пані Марія вирішила вишивати. За своє життя вона вишила лишень рушників з різним орнаментом понад 200, а ще жіночі й чоловічі сорочки, простирадла, наволочки.

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Вбрання неодруженої дівчини

Цікавою є історія родинної вишиванки Марії Красножона, яку під час більшовицької окупації жінка зарила разом з іконою Богородиці у гною. Відкопала аж у часи Незалежності. Особливістю цієї вишиванки були вишиті на ній тризуби й леви. І в той час, якби хтось помітив цю сорочку, то або була б смерть, або виселення до Сибіру. З часом жінка відшила узір цієї давньої вишиванки на новому полотні. 

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Вишиванка, закопана в землю
Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Ікона, закопана в землю

Щодо хмелівської вишивки, то, як розповідає Галина Лаврів, вона спершу була різнокольорова, а з часом стали переважати червоний з чорним. Квіткові орнаменти спостерігалися рідше, частіше же – геометричні фігури. В техніці переважала вишивка низинкою.

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною
Одяг заміжньої жінки

   Повідала Галина Лаврів і про місцевий весільний одяг, який був поширений в 50-60-их роках. Наречена мала бути одягнена у вишиту сорочку «капанки», шалінову спідницю з вишитим фартухом або фоту із запаскою та крайкою. Зверху вишитий жупан, перев’язаний білою тканиною – «рантухом». На голові – чільце й кольоровий віночок з барвінку, заквітчаний шпарагусом.

Наречений був одягнений у штани (райтки), вишиту сорочку, а на поясі – червона в’язана хустина. Молода, коли в’язала хустину, зав’язувала три гудзи й говорила: «Аби мене любив, аби до чужих жінок не ходив, аби мене шанував». На голові нареченого – каракулева шапка.

Вишивка і доля: у Хмелеві вишиванка з тризубами до часів Незалежності пролежала в гною

Нині, як зауважує Галина Лаврів, весільні традиції в селі кануть у небуття, зберігся здебільшого звичай плетіння для наречених віночка з барвінку.

Юлія МАРЦІНІВ

Перший матеріал із циклу “Вишивка і доля” читайте тут: Вишивка і доля: на Покутті окрему увагу приділяли прикрасам

Другий матеріал: Вишивка і доля: чому не стало родини Бащуків

Третій матеріал: Вишивка і доля: такої вуставки не було в жодному селі

Четвертий матеріал: Вишивка і доля: заміжня жінка вже вбиралася «не в ружі»
 
П’ятий матеріал: Вишивка і доля: у Репуженцях хвильки на вишиванках нагадують кардіограму серця

Шостий матеріал: Вишивка і доля: запис на шафі як останнє повідомлення

Сьомий матеріал: Вишивка і доля: у Тишківцях наречена одягала гофровану сукню з позолоченим низом

Восьмий матеріал: Вишивка і доля: одна із сімейних реліквій – бабусина вишиванка, якій близько 100 років

Дев’ятий матеріал: Пророчі слова циганки і дорога на Сибір

Десятий матеріал: Вишивка і доля: у Копачинцях кожна домівка була, наче музей

Одинадцятий матеріал: Вишивка і доля: у 200-річній хаті в Чернелиці досі зберігається комин, піч, креденси й куфер

Дванадцятий матеріал: у Чернятині одними з головних елементів покутського вбрання були рукав’єнка і плісірівка

Джерело