За рік від набуття чинності деяких норм закону про мову від жителів Полтавщини надійшло 54 звернення. Їх надсилали уповноваженому із захисту державної мови і стосувалися вони ймовірних порушень у сфері обслуговування. Про це Суспільному розповів уповноважений із захисту держмови Тарас Кремінь.

16 січня 2021-го року набрала чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Це означає, що мовою обслуговування споживачів в країні є державна мова. Тому інформація про товари та послуги мають надаватися українською.

«З моменту, коли був ухвалений Закон («Про забезпечення функціонування української мови як державної» – ред.), а саме з 16 липня 2019-го року до 16 січня 2021-го, минуло півтора року. За цей час сфера обслуговування мала б підготуватися до змін. Ми, у свою чергу, проводили оперативну роботу та інформаційно-роз’яснювальну кампанію. Ми надіслали тисячі листів до органів влади, до органів місцевого самоврядування та до власників найбільших торгівельних мереж України», – розповів уповноважений із захисту держмови Тарас Кремінь.

Відтак, звертатися до клієнтів українською неодмінно мають у магазинах, закладах харчування, спортзалах, заправках та інших установах. Це стосується і надання послуг через мережу Інтернет. Також державною повинні друкувати інформацію на цінниках, маркуванні, в інструкціях, квитках, меню тощо.

Обов’язкове обслуговування українською: скільки за рік зафіксували порушень на Полтавщині

Щодо порушень цього закону за рік із Полтавщини надійшло 54 звернення до уповноваженого із захисту мови.

«Ми зафіксували 39 порушень. Це сфера обслуговування споживачів – 19, порушення з боку депутатів місцевих рад, представників органів державної влади, місцевого самоврядування – сім, сфера культури – три, вебсайти – два, політичні партії та громадські організації – два, освіта, правоохоронні органи, телебачення і радіомовлення по одному та інші звернення», - додав Тарас Кремінь.

Загалом від жителів Україні було близько двох тисяч звернень. Більше половини стосувалося української версії сайтів інтернет-магазинів, які надавали послуги.

«Люди, перебуваючи на самоізоляції, користувалися інтернет-магазинами: купували продукти, предмети побуту та інше. І як наслідок, фіксували порушення статті 30-ї закону («Про забезпечення функціонування української мови як державної»-ред.) Якщо навіть дивитися помісячно, то по сфері обслуговування у нас найбільше звернень у січні (2021-го року – ред.), коли почала діяти стаття,–139, у лютому (2021-го року – ред.) – 72», – говорить Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.

Якщо у відвідувача є скарги, про це можна говорити керівництву закладу або ж написати звернення уповноваженому із захисту державної мови. Порушення варто зафіксувати на фото, відео чи аудіо, каже Тарас Кремінь.

«Коли є факт неспростовним, об’єктивним і доведеним, просимо їх протягом 30 днів усунути порушення.Тобто кожне із таких порушень фіксується і створюється акт, відповідного зразка , про це сказано в законі. Якщо протягом року у нас таких порушень два, то ми можемо накладати штраф на організацію. Він становить від 5 100 гривень до 6 800", – говорить Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.

За словами Тараса Креміня, в Україні за цей час не оформили жодного штрафу.

Що відомо:

• Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь раніше заявляв, що накладати штрафи на представників сфери обслуговування за відмову спілкуватися з клієнтами українською мовою будуть з 16 липня 2022 року.

• В Україні 16 січня 2021 набули чинності деякі норми Закону про мову. Вони стосуються, зокрема, преси ― друковані ЗМІ зобов’язані виходити українською.

• Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь заявив, що з 1 січня 2025 року українська стане обов’язковою мовою зовнішнього незалежного оцінювання.

Джерело