Підвищення тарифу на перевезення вантажів, заплановане Укрзалізницею – неприпустиме, призведе до погіршення роботи енергетичного сектору, значного подорожчання вугілля, та спричинить критичний негативний вплив на вугільну та енергетичну галузі. Про це йдеться у відкритому листі, який направили до прем’єр-міністра Дениса Шмигаля представники енергокомпаній України.

«Зростання транспортних витрат призведе до зниження платоспроможності ТЕС щодо закупівлі палива для накопичення складів в період підготовки до осінньо-зимового опалювального періоду. Більше того, можливості закупівель і так обмежені рекордними цінами на енергетичне вугілля на міжнародних ринках», - наголошують енергетики.

Крім того, зі їх словами, транспорті витрати ТЕС уже значно зросли, адже підприємства змушені орендувати вагони УЗ за рекордними цінами.

Зростання тарифів на вантажні перевезення загрожує збоями у роботі енергосектору, – лист енергокомпаній прем’єру

«Через агресивну цінову політику УЗ (зростання базової ціни напіввагона УЗ з початку року в 2 рази) та погіршення обігу вагонів, ціни на піввагони на ринку зросли у 3,5 рази – з 400 до 1400 грн за вагон», – підкреслюють енергетики.

Як сказано у листі, темп зростання залізничних тарифів, з урахуванням нового наказу, складе 31 у 2022 році, що суттєво більше, ніж прогнозний індекс виробників промислової продукції, погоджений Кабміном – 7,8%. Крім того, це підвищення економічно не обгрунтоване, адже перевезення вугільної продукції і зараз є прибутковим для УЗ, а після підвищення тарифів рентабельність зросте до 23,2%.

«Підприємства теплової генерації функціонують в умовах часткових неплатежів на ринку: заборгованість НЕК Укренерго становить 1,223 млрд грн. Борг негативно впливає на роботу підприємств, у яких немає резервів для покриття зростаючих транспортних витрат», – наголошують енергетики.

Крім того, підкреслюється у листі, застосований підхід щодо визначення тарифів непрозорий та несистемний: повторну зміну тарифів на перевезення вантажів ініційовано менше, ніж через місяць після попередніх змін. До того ж, тарифи підвищили вибірково – тільки для вантажів першого класу.

«Враховуючи, що підвищення тарифів спричинить критичний негативний вплив на вугільну та енергетичну галузі, просимо дати доручення міністерству інфраструктури відкликати проект про чергове підвищення тарифів, а також розробити механізм та відмінити підвищення тарифів УЗ на 20,4% з 01.01.2022 року», - резюмують енергетики.

Як відомо, Укрзалізниця та Міністерство інфраструктури вирішили в два етапи підвищити тарифи на перевезення вантажів УЗ: на 8% з 17.08.2021 року, та на 20,4% з 01.01.2022. Загалом зростання вартості перевезень складе більше 30%. Проте згодом вони запропонували підвищити тариф на перевезення вантажів першого класу ще на 9%. Таким чином, за останні 5 років вартість вантажних перевезень зросла більш ніж на 200%.

Раніше ТСК по УЗ, яка була створена в Раді, оприлюднила звіт, згідно з яким до критичного стану УЗ призвели дві головні причини – некомпетентне керівництво та тотальна корупція: тільки у 2020 році компанія на кримінальних оборудках втратила 8 мільярдів гривень. Згідно з фінансовим звітом самої УЗ, прибуток від вантажних перевезень у 1 півріччі цього року сягнув більш ніж 31 мільярда гривень. Але компанія зафіксувала збиток у 1,4 мільярди.

Джерело