У Запоріжжі відсутня інфраструктура для власників легкого персонального транспорту. Зокрема, це стосується електросамокатів, гіроскутерів, сігвеїв, моноколіс та роликів. А їхній нормативно-правовий статус досі розглядають в уряді.

Про це Суспільному розповіла виконавча директорка громадської організації “Спільно HUB” Ганна Дворна. Вона зауважує, що законодавчо власникам легкого персонального транспорту немає де пересуватися.

"У них є швидкість, є легкий транспортний засіб електричного спрямування, але вони не можуть вільно пересуватися дорогою і не можуть так само вільно пересуватися тротуарами. У Запоріжжі майже немає велосипедної інфраструктури, тому, власне, цим людям немає де законодавчо пересуватися", — наголошує Ганна Дворна.

Невидимі на дорозі. Як пересуваються власники електросамокатів у Запоріжжі Попит на електросамокати

Попри відсутність інфраструктури та законодавчої бази, серед запоріжців попит на легкий електротранспорт є. Запоріжанці Ользі Пономаренко син подарував електросамокат рік тому. З його допомогою жінка пересувається на невеликі дистанції – у будні на роботу, у вихідні - на ринок.

"Пересуваюсь або по пішохідній доріжці, або проїжджою частиною, де машини. Вибираю варіант найбезпечніший. Тобто, по проспекту я не їжджу — або у дворі, або другорядна дорога. Їду за машинами та орієнтуюсь на водіїв. Водії машин — вони уважні", — каже Ольга.

Під час карантинних обмежень, коли виникли проблеми з громадським транспортом, придбав електросамокат інженер Олексій Ахрамєєв. Тепер до місця роботи дістається за 15 хвилин, долає двічі на день по 4 кілометри. На проїжджу частину намагається не виїжджати — каже: це небезпечно.

"Якщо пішоходи, то швидкість 10-15 кілометрів на годину. А якщо людей немає, то можна й трохи швидше. Речі на самокат не вішаю. У нього є гачок, але це дуже некомфортно. Коли щось хитається, воно заважає руху. Краще мати рюкзак, і все, що потрібно, скласти у нього", — розповідає чоловік.

У Запоріжжі вперше в Україні суд покарав водійку електросамоката за наїзд на тротуарі

Запорізькі правоохоронці зареєстрували три дорожньо-транспортних пригоди за участю електросамокатів у період із початку 2018-го року до сьогодні. За одним із цих випадків порушили кримінальну справу.

Торік у червні у Шевченківському районі міста жінка рухалася пішохідною доріжкою й наїхала на пенсіонерку, в результаті чого остання отримала перелом правої стегнової кістки.

За словами адвоката потерпілої Сергія Єлисеєва, за відсутності чіткої юридичної бази щодо легкого персонального електротранспорту, слідчий суддя висновки ґрунтував на тому, що електросамокат — це транспортний засіб.

"Моїй потерпілій завдано тілесних ушкоджень середньої тяжкості. Вона була на операційному столі, здійснювала тривале лікування. У зв’язку з цим, вважаю, що слідчий та суд обґрунтовано дійшли висновку, що це є транспортний засіб", — каже Сергій Єлисеєв.

Вікторія Тлустова, заступниця начальника відділу комунікації ГУ Нацполіції у Запорізькій області пояснює, електросамокат суд кваліфікував транспортним засобом через те, що його потужність перевищує 3 кіловольти: "Правопорушення у кримінальному провадженні було перекваліфіковане на статтю 291-у Кримінального кодексу України — “Порушення чинних на транспорті правил”.

Цьогоріч у квітні Шевченківський районний суд Запоріжжя засудив винуватицю аварії до одного року умовного покарання. Також жінку зобов’язали виплатити потерпілій матеріальний збиток у розмірі 102 000 гривень та моральну компенсацію — 23 000 гривень.

"Обвинувачена — жінка 30-ти років. У неї троє дітей, і суд врахував, що в неї троє дітей, призначаючи їй покарання", — додає Сергій Єлисеєв.

Що каже закон

Поки не ухвалений Закон, що регулює пересування легкими персональними транспортними засобами, їхні власники мають дотримуватися загальних правил дорожнього руху, каже Вікторія Тлустова.

"У зв’язку з тим, що електросамокат — це транспортний засіб, пересуватися ним дозволено тільки проїжджою частиною. Оскільки, відповідно до пунктів 11-13 правил дорожнього руху, забороняється рух транспортних засобів по тротуарах і пішохідних доріжках, крім визначених у цих пунктах обставин та умов", — наголосила Вікторія Тлустова.

У двох законопроєктах, розроблених на початку липня, парламентарі України пропонують власникам легкого персонального електротранспорту рухатися велодоріжкою, або краєм проїжджої частини. Водії мають бути не молодшими 16 років і тільки у шоломі, транспорт — без вантажу та пасажирів.

Читайте також: Коли і як в Україні врегулюють рух електросамокатів. Пояснює експертка

Джерело