Після участі в “Євробаченні” пісня Shum українського гурту Go_A посіла перше місце в стрімінгових топах одразу 10 країн, і також потрапила у ще понад 10 національних топів Spotify. Завдяки цьому вперше в історії незалежної України трек українською мовою потрапив до Billboard Global 200 excl US, одного з чартів видавництва Billboard, яке вважають барометром світового музичного ринку. За понад 60-річну історію чарти Billboard кілька разів змінювали свої правила. З розповсюдженням сервісів потокової музики правила почали змінюватися ледь не щороку і, схоже, чарт не встигає за тенденціями ринку. Розповідаємо, що таке чарти Billboard, як вони формуються та чому стріми стали величезною проблемою для вимірювання успіхів артистів. Історія чарту Видання Billboard з’явилося 1894 року. Понад 50 років воно писало про індустрію розваг. І робило перші спроби підсумовувати продажі в музиці. Спочатку було три розподільних чарти: найпопулярніші пісні за продажами в магазинах найпопулярніші пісні серед радіо діджеїв; найпопулярніші пісні в музичних автоматах Видання отримувало дані від власників магазинів, діджеїв і власників музичних автоматів, і за політикою видання сприймали всю інформацію на віру. Згодом з’явилася ідея об’єднати всі цифри в єдиний чарт. Три роки, з 1955 по 1958, видання експериментувало з форматами в межах чарту Top 100. І 1958 з помпою заявило про створення великого єдиного чарту – Billboard Hot 100. Першим лідером чарту стала спокійна кантрі-пісня Poor Little Fool, яку співав Віллі Нельсон. Чарт виявився надзвичайно успішним серед читачів в перші роки. На нього почали орієнтуватися радіо діджеї, відповідно й продюсери, артисти та компаніями звукозапису. 1961 з’явився другий глобальний чарт – Billboard Top LPs. Зараз він називається Billboard Global 200. Це чарт, який оцінює продажі не окремих пісень, а альбомів. Досі ці два чарти вважаються основними в індустрії та намагаються враховувати якомога більше параметрів. Хоча в базисі критерії популярності залишаються сталими з 1958 року: продажі та прослуховування. Зараз Billboard створює понад 100 різних чартів, які розбиті по жанрах, типах альбомів та країнах. Тектонічні зсуви в нульових Через рік після появи першого чарту формулу “продажі+радіо+музичні автомати” довелося змінювати. 1959 із критеріїв оцінки виключили музичні автомати через те, що вони почали масово втрачати популярність в Америці. З того часу Billboard постійно намагався наздогнати процеси в індустрії, щоб утримати статус об’єктивності. Але з кожним десятиліттям це вдавалося все гірше й гірше. Музична індустрія завжди була підпорядкована носіям, на яких музика продавалася. Спочатку це були різноманітні вініли. Згодом з’явилися касети. Потім CD повністю знищили всі попередні формати та призвели до золотої ери музичної індустрії. 1999 року з’явився Napster, який зробив музику вільною та започаткував еру піратства та торентів, яка не закінчується й досі. У відповідь на цифровізацію музики компанія Apple випустила плеєр iPod та програму iTunes, яка стала тектонічним зсувом не тільки для музичної індустрії, а й для чартів. 2003 року Billboard уперше почав брати до уваги цифрові завантаження музики. Але головне питання одразу було в тому, чи потрібно прирівнювати цифрові завантаження із продажами. І якщо так, то яким чином. Але в епоху iTunes це було не найскладнішою задачею, бо користувачі все ж таки платили за кожен окремий трек або альбом. Плутанина почалася тоді, коли стрімінги та YouTube витіснили цифрові продажі. Стрімінги, які змінили все Для того, щоб дійти до якогось консенсусу Міжнародна федерація фонографічної індустрії запровадила нову одиницю – “Альбомний еквівалент”. Чарт Billboard Global 200 почав користуватися ним 2014 року. Тоді він мав такий вигляд: 1 продаж альбому = 10 завантажень пісень = 1500 стримів Першим альбомом, який посів першу сходинку за цими критеріями став 1989 Тейлор Свіфт. Проте індустрія швидко змінювалася, як і самі стримінгові сервіси. Через це довелося враховувати нові показники. З 2018 року Billboard рахує так: 1 продаж альбому = 1250 стримів з платних акаунтів (облікових записів) 1 продаж альбому = 3750 стримів з акаунтів, якими користуються безплатно Додаткові проблеми для методології викликав YouTube. Якщо стрімінговий сервіс YouTube Music враховується так само, як й інші - Spotify, Apple Music тощо, то залишалося відкритим питання, чи враховувати перегляди кліпів? 2020 року Billboard почав враховувати перегляди на YouTube як у чарті Hot 100, так і в альбомному Global 200. Це майже одразу призвело до скандалу. Репер Tekashi Tekashi 6ix9ine заявив, що Billboard через корупцію не поставив його пісню GOOBA на перше місце у Hot 100 (трек “приземлився” на третє), попри те, що став шалено популярним в YouTube у момент випуску. Billboard випустив величезне пояснення, як так сталося, в якому послався на особливості підрахунку показників YouTube. Зокрема на те, що компанія передусім враховує перегляди із США, а не всього світу. Останні зміни в правилах чартів сталися у липні 2020 року. Тоді Billboard скасував урахування продажу альбому у випадку, коли він ішов як частина мерчу - речі, зазвичай, з символікою, що мають збільшити впізнаванність компанії. Що зараз означає потрапляння до чарту Попри те, що Billboard не завжди встигає за реаліями індустрії, він вважається головним чартом світу, а потрапити в нього – дуже престижно. Навіть попри те, що порівнювати успіхи Майкла Джексона та Lil Nas X з точки зору позицій у чарті зараз марно, це дає бодай якусь базу для аналізу. Закинути непопулярного артиста в топ штучно – реально, але дуже дорого. За підрахунками музичного блогера Рейгана Рамма, це обійдеться щонайменше в $100 тисяч на рік, для підтримки постійної фанатської бази принаймні у 1000 людей. Незалежно від точності підрахунків, за чартом пильно слідкують великі компанії звукозапису, продюсери, менеджери, букери фестивалів та діджеї. Особливо враховуючи, що верхівка музичної індустрії залишається вельми консервативною (згадуємо скандали з Ґреммі), вона прагне триматися відомих для себе посередників. Саме тому, успіх у чартах Billboard залишається вищим досягненням для артистів. Навіть більш значним за лідирування по прослуховуваннях в стрімінгах. Гурт Go_A протримався у чарті всього один тиждень. Але створив прецедент, якого раніше не було в історії української музики. Для Go_A це ще одне підтвердження зацікавленості в них європейського ринку (бо чарт був не по США). А значить – майбутніх запрошень на концерти й фестивалі.

Go_A стали першими українцями у чарті Billboard. Чому це важливо, але не так, як раніше

Джерело