21 квітня 2013 року NASA вперше запустило ракету Антарес, яку частково виготовили в Україні. Відтоді вона виводить на орбіту корабель, що доставляє вантаж до космічної станції. Антарес — єдине велике космічне замовлення України, що заледве дозволяє виживати державному "Південмашу". Водночас в Україні розробляють місячну програму та готуються відправити супутники на орбіту разом зі SpaceX. Якщо раніше на український "космос" могли претендувати лише державні підприємства, то зараз з'являється чимало приватних. Суспільне з'ясувало як вони співіснують та в кого більше шансів на відправлення супутників. Артеміда та участь України у проєкті Місячну програму України розробляє конструкторське бюро "Південне", яке розташоване у Дніпрі та входить до "Південмашу".У разі підтримки держави її планують долучити до американської програми з освоєння місяця “Артеміда”. Як розповіла координаторка космічних проєктів “Noosphere” Наталя Боротканич, "Артеміда" – є продовженням попередньої космічної програми з висадки людей на Місяць – "Аполлон". "Зараз США прийняли рішення, що вони хочуть повернутись на Місяць. Проте на цей час не тільки для прогулянки, а для того, щоб там залишитись. Програма "Артеміда" має жіночу назву, адже в складі першого екіпажу буде перша жінка на поверхні Місяця. Сама програма є комплексною і великою, адже вона містить в собі як створення поселення на поверхні місяця, так і створення орбітальної станції, яка також буд приймати екіпажі та стане певним центром", – каже Боротканич. За її словами, "Артеміда" є більш глобальною, адже подальша її мета – це колонізація Марсу. Роль України вона описує так: "Нам дістались доставлення на місяць десяти наукових приладів і обладнання NASA. Ми повинні здійснити цей політ у 2023 році. Компанія виготовляє спускний апарат, який називається "Блугост". Що відомо про український супутник "Січ-2-30" Нині на "Південному" випробовують український супутник "Січ-2-30", який планують запустити на орбіту вже до кінця 2021 року. Головний конструктор космічних апаратів КБ "Південне" Костянтин Білоусов розповів, що супутник призначений, зокрема, для отримання цифрових зображень землі. "Він забезпечить відеоінформацію, зображення поверхні землі в різних діапазонах з розрізненістю краще ніж 8 метрів. Ми вважаємо що вона може бути використана і в сільському господарстві, і для пошуку пожеж, вивчення берегової лінії, екологічних катастроф та в деяких питаннях безпеки та оборони також", – пояснив Білоусов. Читайте також: "Відновимо присутність України у навколоземному просторі". У Дніпрі розробляють супутник "Січ-2-30" Україна планує відправити супутник на орбіту за допомогою ракети компанії SpaceX, якою володіє мільярдер Ілон Маск. Нині КБ "Південне" веде із ними перемовини. За оцінками Держкосмосу, вартість запуску становитиме майже 2 млн доларів. "Запланований час запуску "Січ 2-30" – це грудень 2021 року. Наступні супутники ми плануємо запускати 2 супутники на рік, починаючи з наступного року", – розповів Суспільному голова Державного космічного агентства Володимир Тафтай. Конкуренція у сфері Планується, що цей апарат буде не єдиним. КБ "Південне" планує виготовити ще кілька супутників, що надаватимуть детальнішу інформацію та якісніші фото. "Ці супутники матимуть меншу вагу та кращу характеристику оптичного навантаження, ніж супутник, який ми зараз запускаємо", – каже Білоусов. Водночас наявність супутників не гарантуватиме КБ "Південному" їхній запуск. Державне космічне агентство планує проводити щорічні тендери на запуск двох супутників, в яких зможуть брати участь і приватні компанії, які з 2019 року мають право вести космічну діяльність. "Компанія "SETS" має повністю всі свої виробничі потужності у Дніпрі. Тако ж у нас є потужності на створення супутників, як оптичних, так і радарних. Ми плануємо, що в наступному році наш супутник вже відправиться на орбіту. Супутники для нас найбільший проєкт в найближчі роки – це виведення власного угрупування. Це близько 12 супутників", – розповіла Боротканич. За її словами, компанія планує почати запуск у 2022 році, а у 2024-му має бути вже повне угрупування супутників. Як розповів керівник компанії "SETS" Віктор Сербін, наразі компанія нараховує 32 людини, які роблять повний цикл виготовлення апаратів. Замовлення та співпраця у космічній сфері Свого часу на "Південмаші" розробляли міжконтинентальну балістичну ракету "Сатана", яка і досі перебуває на озброєнні Росії, та мирну ракету-носій "Дніпро". Останню розробили на основі "Сатани", вона стала однією з перших, яку незалежна Україна відправила до космосу. Зараз на "Південмаші" виготовляють іншу ракету-носій – "Антарес". Вона двічі на рік доставляє до міжнародної космічної станції вантаж для досліджень." "Антарес" — це єдине велике ракетне замовлення Південмашу та України. На самому заводі кажуть: для комфортного існування потрібно замовлення хоча б на чотирьох ракет на рік. Зараз їх всього два, й обидва — це Антарес. "Нині я б назвав це основною частиною надходжень до заводу. Хоча окрім цього у нас є інші ракето-космічні теми. Ми працюємо з італійською компанією, також ми поставляємо двигуни для четвертих ступенів для Європейської ракети-носія "Вега", – розповів головний економіст ВО "Південмаш" Дмитро Нікон. Для постійного і тісного партнерства Україна має стати членом Європейської космічної агенції. Це передбачає щорічний внесок — приблизно 200 млн доларів. Проте в Дніпрі кажуть, ці гроші повернуть до бюджету завдяки новим замовленням. Космічна програма та інвестиції В "Південмаші" розповідають, в найкращі часи на підприємстві працювали приблизно 50 тисяч робітників. Нині їх вдесятеро менше, а середній вік працівників — близько 55-ти років. На заводі розуміють: єдина можливість вижити та розвиватись — залучати інвестиції. "Ми сподіваємось, що цьогоріч приймуть закон, за яким "Південмаш" зможуть корпоратизувати. На початковому етапі — зі 100% власності держави. Ми вважаємо, що, можливо, до нас прийдуть інвестори", – сказав Нікон. За словами начальника конструкторського бюро з системного проєктування ракет і ракетних комплексів КБ "Південне" Максима Дехтярьова, з 2018 року в країні відсутня космічна програма. "Це життєво необхідно для галузі. Розумна, стратегічно правильна космічна програма, яка визначає обсяг робіт, напрямок досліджень і формує державну політику", – вважає Дехтярьов. "Дуже важко продати те, що ми маємо лише в планах. Отже, держпідтримка і реалізації заходів в інтересах держави є важливим кроком для створення експортного потенціалу. Також одним із важливих умов для такого розвитку є перетворення держпідприємств у акціонерні, які дозволять залучити іноземні інвестиції до космічної галузі", – пояснив голова Держкосмосу Тафтай. Недофінансування та відсутність програми – не єдина проблема космічних держпідприємств. Через брак грошей кадри виїжджають з України. Середня зарплата на "Південмаші" приблизно 10 тисяч гривень. Поки ж Державний космічна програма не затверджена. Спершу її має погодити Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості. Потім її винесуть на розгляд Верховної Ради. Читайте нас у Telegram: головні новини України та світу

Українські супутники, конкуренція та співпраця з NASA. Що відбувається із космічною галуззю України

Джерело